Commentaires sur les tests psychologiques: perceptions et pratiques des cliniciens canadiens

Auteurs-es

  • Hansen Zhou University of Alberta
  • William E. Hanson University of Alberta
  • Ryan Jacobson University of Alberta
  • Angie Allan University of Alberta
  • Diana Armstrong University of Alberta
  • Kristy L. Dykshoorn University of Alberta
  • Terilyn Pott University of Alberta

DOI :

https://doi.org/10.47634/cjcp.v54i4.61217

Résumé

Cette étude analyse la façon dont les cliniciens canadiens perçoivent les commentaires sur les tests et l’influence que cela exerce sur leur pratique. Cette analyse secondaire de données qualitatives ouvertes prolonge une étude antérieure soulevant des questions de recherche similaires menée par Jacobson et coll. (2015). Pour améliorer la fiabilité des résultats, on a eu recours à une procédure d’analyse de données de conception d’étude de cas et de recherche qualitative consensuelle. On a observé que les cliniciens fournissent des commentaires sur les tests (CST) dans divers contextes. Ils insistent sur l’importance de fournir des CST collaboratifs et taillés sur mesure, de bien prendre en compte les enjeux éthiques liés aux CST, et d’améliorer la formation théorique en ce domaine. De plus, les cliniciens discutent de situations uniques dans lesquelles les commentaires sont communiqués à une tierce partie plutôt qu’à la personne testée. On aborde aussi les implications cliniques, comme une formation pratique accrue sur la communication des CST. Des recherches ultérieures pourraient analyser les résultats de la communication des CST.

Bibliographies de l'auteur-e

Hansen Zhou, University of Alberta

Hansen Zhou is a doctoral student in the CPA-accredited counselling psychology program at the University of Alberta.

William E. Hanson, University of Alberta

William E. Hanson is now professor and director of clinical psychology in the Department of Psychology at Concordia University of Edmonton. His main research interests are collaborative/therapeutic assessment, measurement-based care, and therapist training and development.

Ryan Jacobson, University of Alberta

Ryan Jacobson is a registered psychologist at the University of Alberta.

Angie Allan, University of Alberta

Angie Allan is a provisionally registered psychologist in Edmonton working in private practice.

Diana Armstrong, University of Alberta

Diana Armstrong is a psychologist in acute psychiatry at Alberta Hospital Edmonton. Diana is also an adjunct academic colleague and PhD candidate in the Department of Educational Psychology at the University of Alberta. Her primary research interests include collaborative/therapeutic assessment and process-outcome research in the health care system.

Kristy L. Dykshoorn, University of Alberta

Kristy L. Dykshoorn is an adjunct faculty member in the Department of Education at the University of Alberta and psychology team lead in the Child and Family Psychiatry Unit at the Glenrose Rehabilitation Hospital. Her main research interests include assessment of complex psychiatric disorders, family systems, and psychiatric outpatient group support.

Terilyn Pott, University of Alberta

Terilyn Pott is a registered psychologist working at the YWCA Edmonton and in private practice at Horizon Counselling Service. Her main research interests are identifying what makes a good supervisor and how to improve clinical supervision practices.

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Publié-e

2020-12-12

Comment citer

Zhou, H., Hanson, W. E., Jacobson, R., Allan, A., Armstrong, D., Dykshoorn, K. L., & Pott, T. (2020). Commentaires sur les tests psychologiques: perceptions et pratiques des cliniciens canadiens. Revue Canadienne De Counseling Et De psychothérapie, 54(4), 691–714. https://doi.org/10.47634/cjcp.v54i4.61217