L’avenir des études et de la formation en psychologie du counseling au Canada : une réflexion post-congrès

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.47634/cjcp.v54i4.70773

Résumé

Dans cet article, les auteur(e)s résument et détaillent les thématiques discutées par les membres du groupe de travail « L’avenir des études et de la formation en psychologie du counseling au Canada » lors du Congrès canadien 2018 de psychologie du counseling (CCPC 2018), soit par 19 personnes présentes à l’événement. On y analyse et explique la complexité des exigences des programmes, les règlements externes et internes des programmes, la compétence et les progrès en recherche, la capacité de réponse sur le plan de la justice culturelle et sociale et l’internationalisation. L’état actuel des études et de la formation en psychologie du counseling est très complexe et nuancé, tandis que s’exercent de fortes pressions et occasions de croissance, en dépit de tensions tenaces. Les auteur(e)s espérent que cet article contribuera non seulement à souligner et à contextualiser l’état actuel et les défis à venir des études et de la formation en psychologie du counseling au Canada, mais aussi à recruter d’autres personnes susceptibles d’améliorer ce secteur canadien. Le fait de revendiquer ce dont on a besoin pour y parvenir est parfaitement compatible avec la thématique du CCPC 2018. Nous avons besoin de poursuivre le dialogue, d’évaluer les programmes, de formuler des notions théoriques et d’effectuer de la recherche relativement à la nature et à la dynamique des études et de la formation en psychologie du counseling au Canada.

Bibliographies de l'auteur-e

Kaori Wada, University of Calgary

Kaori Wada is an assistant professor of counselling psychology in the Werklund School of Education at the University of Calgary. Her research interests include grief, death and dying, feminist theory/research, and social justice.

Anusha Kassan, University of British Columbia

Anusha Kassan is an associate professor with a high-impact position in child and youth mental health in the School of Applied Child Psychology at the University of British Columbia. Her research interests stem from her own bicultural identity and are informed by a social justice lens. Specifically, her program of study centres on the migration experiences of members of different groups (e.g., youth, women, LGBTQ+ peoples) as well as the role of cultural and social justice responsiveness in psychology training.

José F. Domene, University of Calgary

José F. Domene is a professor of counselling psychology in the Werklund School of Education at the University of Calgary. His research interests include relational contexts of career development and professional issues in counselling and counselling psychology in Canada. He is also a registered psychologist in the province of Alberta.

Robinder Bedi, University of British Columbia

Robinder (Rob) P. Bedi is an associate professor of counselling psychology in the Department of Educational and Counselling Psychology, and Special Education at the University of British Columbia. His primary research interests are professional and training issues in Canadian counselling psychology and his emerging research focus is related to viewing counselling and psychotherapy as cultural healing practices. He is also a registered psychologist in the province of British Columbia.

Franziska Kintzel, University of Calgary

Franziska Kintzel is a doctoral candidate in counselling psychology in the Werklund School of Education at the University of Calgary. Her research interests include social support, relationships, and identity in the context of health and well-being. She is also a provisionally registered psychologist in the province of Alberta.

Alyssa West, University of Calgary

Alyssa West is completing her doctoral degree in counselling psychology at the University of Calgary. She is a qualitative researcher whose interests include feminist theory, critical psychology, relationships, and grief.

Téléchargements

Publié-e

2020-12-12

Comment citer

Wada, K., Kassan, A., Domene, J. F., Bedi, R., Kintzel, F., & West, A. (2020). L’avenir des études et de la formation en psychologie du counseling au Canada : une réflexion post-congrès . Revue Canadienne De Counseling Et De psychothérapie, 54(4), 572–594. https://doi.org/10.47634/cjcp.v54i4.70773