L’interprétation de la lettre en algèbre par des élèves du secondaire au Québec
Keywords:
algebra learning, secondary schoolAbstract
L’apprentissage de l’algèbre continue à poser des difficultés importantes aux élèves du secondaire (Kieran, 1992; Kieran et Sfard 1999; MacGregor et Stacey, 1997; Radford et Grenier, 1996). Cet article présente les résultats d’une étude qui tente de répondre à la question de recherche suivante : l’évolution de l’enseignement de l’algèbre depuis la fin des années 70 jusqu’à nos jours a-t-elle eu un impact sur l’interprétation que les élèves ont de la lettre en algèbre? Pour ce faire, les réponses à un test de 157 élèves de deuxième et troisième secondaire d’aujourd’hui ont été comparées à celles d’environ 2000 élèves de la fin des années 70 à l’aide des niveaux de compréhension de l’algèbre (Küchemann, 1981). L’analyse des résultats montre une meilleure compréhension de l’algèbre, telle que définie par Küchemann (1981), et donc de l’interprétation que les élèves du Québec font de la lettre en algèbre.Downloads
Additional Files
Published
2012-05-08
Issue
Section
Research Study/Recherche
License
- Manuscripts submitted to CJNSE/RCJCÉ must be original work that has not been published elsewhere, nor is currently being considered for publication elsewhere. The author should confirm this in the cover letter sent with the manuscript.
- Articles that are published within the CJNSE/RCJCÉ must not be published elsewhere, in whole or part, for one year after publication.
- Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings. Granting the CJNSE/RCJCÉ first publication rights must be in the cover letter sent with the manuscript.
- If the manuscript contains copyrighted materials, the author should note this in the cover letter sent with the manuscript, and indicate when letters of permission will be forwarded to the Editor.
- If the manuscript reports on research with “human subjects,” the author should include a statement in the cover letter that ethics approval has been received for the research, indicating the granting body and protocol number if applicable.
- Authors are encouraged to use language that is inclusive and culturally sensitive.