Mapping in 3D with MapIt: an added value for a professionalization path from the student perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36834/cmej.75603

Abstract

Implication Statement

During the pandemic, the MapIt app was integrated into an occupational therapy program to support remote learning of built environment adaptation. MapIt maps rooms in a home, then generates a 3D model for viewing and taking virtual measurements. The students express that the use of MapIt during their training leads to embodying the roles expected of an occupational therapist. To inspire other good pedagogical ideas, this article presents how MapIt can support learning in authentic situations, a key element of a professionalization path, approaching the realities experienced by patients, clients, or caregivers.

Author Biographies

  • Manon Guay, Université de Sherbrooke

    Ergothérapeute, professeure agrégée à l’École de réadaptation de la Faculté de médecine et des sciences de la santé de l’Université de Sherbrooke, et chercheuse au Centre de recherche sur le vieillissement du CIUSSS de l’Estrie – CHUS

  • Audrey Clavet, Université de Sherbrooke

    Ergothérapeute, auxilliaire de recherche au Centre de recherche sur le vieillissement du Centre intégré universitaire de santé et de services sociaux de l’Estrie - Centre hospitalier universitaire de Sherbrooke

  • Ana¸ïs Métivier-Francis, Université de Sherbrooke

    Ergothérapeute, École de réadaptation de la Faculté de médecine et des sciences de la santé de l’Université de Sherbrooke et Centre de recherche sur le vieillissement du Centre intégré universitaire de santé et de services sociaux de l’Estrie - Centre hospitalier universitaire de Sherbrooke.

  • Kathryne Chamberland, Université de Sherbrooke

    Ergothérapeute, École de réadaptation de la Faculté de médecine et des sciences de la santé de l’Université de Sherbrooke et Centre de recherche sur le vieillissement du Centre intégré universitaire de santé et de services sociaux de l’Estrie - Centre hospitalier universitaire de Sherb

  • Mathieu Labbé, Université de Sherbrooke

    Ingénieur, et chercheur postdoctoral à la Faculté de génie de l’Université de Sherbrooke

  • Frédéric Leblanc, Université de Sherbrooke

    Conseiller techno-pédagogique au Centre de pédagogie des sciences de la santé de la Faculté de médecine et des sciences de la santé de l’Université de Sherbrooke

  • François Michaud, Université de Sherbrooke

    Ingénieur, professeur titulaire à la Faculté de génie de l’Université de Sherbrooke et chercheur à l’Institut interdisciplinaire d’innovation technologique (3IT).

References

Guay M, Labbé M, Séguin-Tremblay N, et al. Adapting a Person’s Home in 3D Using a Mobile App (MapIt): Participatory design framework investigating the app’s acceptability. JMIR Rehabil Assist Technol. 2021;8(2):e24669. https://doi.org/10.2196/24669

Dell’Era, C, & Landoni, P. Living lab: a methodology between user-centred design and participatory design. Creativity Innov Manag. 2014;23(2), 137-154. doi:10.1111/caim.12061

Institut interdisciplinaire d'innovation technologique (3IT) de l’Université de Sherbrooke. MapIt [Internet]. Université de Sherbrooke [Dernière mise-à-jour 2022 Avr 18 ; cité le 4 octobre 2022]. Référence accessible au : https://introlab.3it.usherbrooke.ca/mediawiki-introlab/index.php/MapIt

. Creswell, JW (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4e éd.). California: Sage Publications.

Lewis JR. Psychometric evaluation of the PSSUQ using data from five years of usability studies. Int J Hum-Comput Inter. 2002;14(3):463-88. https://doi.org/10.1080/10447318.2002.9669130

Nielsen J. Usability engineering. Elsevier; 1993. ISBN: 978-0-12-518406-9

Association canadienne des ergothérapeutes. Profil de la pratique des ergothérapeutes au Canada. 2012. [cité le 4 octobre 2022]. Référence disponible au : https://www.caot.ca/document/4720/2012profil.pdf

Le Boterf G. Professionnaliser : construire des parcours personnalisés de professionnalisation. 7e éd. Paris : Eyrolles; c2016

Downloads

Published

2022-11-01

Issue

Section

You Should Try This

How to Cite

1.
Mapping in 3D with MapIt: an added value for a professionalization path from the student perspective . Can. Med. Ed. J [Internet]. 2022 Nov. 1 [cited 2025 Dec. 15];14(3):122-4. Available from: https://dev.journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cmej/article/view/75603