Promoting university students’ critical thinking skills through peer feedback activity in an online discussion forum

Authors

  • Visara Ekahitanond Instructor, Language Institute Bangkok University

DOI:

https://doi.org/10.11575/ajer.v59i2.55617

Keywords:

critical thinking, peer feedback, Bloom’s critical inquiry model, online discussion forum, TV commercial, questioning, collaborative learning, university students

Abstract

This study investigated the impact of the critical inquiry model through peer feedback strategies in an online environment on university students’ critical thinking skills and examined their attitudes towards learning through the critical inquiry model and peer feedback strategies. Pre- and post-tests were employed to measure critical thinking skills based on Bloom’s questioning cognitive levels, together with a rubric designed to assess significant abilities involved in critical thinking in a domain-explicit manner. A questionnaire was used to investigate students’ attitudes. The findings reported an increase in the post-test mean scores, showing that the application of the critical inquiry model and peer feedback strategy can promote critical thinking skills. Results from the questionnaire suggested that students who used the critical inquiry model to provide peer feedback had favorable attitudes toward learning, higher levels of motivation, and increased levels of confidence when using discussions with peers in an online forum.

 

Cette étude a examiné, d’un part, l’impact du modèle de recherche critique par les stratégies qu’emploient des étudiants à l’université pour la rétroaction des pairs en ligne et, d’autre part, les attitudes de ceux-ci relatives à l’apprentissage par le modèle de recherche critique et la rétroaction des pairs. Une analyse des pré- et post-tests et une rubrique conçue pour évaluer, en fonction de certains domaines, des habiletés significatives impliquées dans la pensée critique ont servi dans l’évaluation des aptitudes de réflexion critique selon les niveaux d’aptitudes cognitives de Bloom. Les attitudes des étudiants ont été recueillies par un questionnaire. Les résultats révèlent une augmentation dans le score moyen au post-test, indiquant ainsi que l’application du modèle de recherche critique et les stratégies de rétroaction des pairs peuvent développer la pensée critique. Selon les réponses au questionnaire, les étudiants s’étant servi du modèle de réflexion critique pour offrir de la rétroaction à leurs pairs avaient des attitudes favorables face à l’apprentissage, un niveau de motivation plus élevé et plus de confiance lors des discussions avec les pairs dans un forum en ligne.

 

Author Biography

Visara Ekahitanond, Instructor, Language Institute Bangkok University

Visara Ekahitanond received her Bachelor degree with her Major in English from Faculty of Arts, Chulalongkorn University, Thailand, and Master’s Degree in Educational Administration in 1996 at Seattle University, USA. She has been working as a Full-time Instructor at Language Institute, Bangkok University, Thailand since 1999. Her current interests include critical thinking, questioning approaches, E-learning, multimedia in classroom, and collaborative learning

Downloads

Published

2014-04-15

How to Cite

Ekahitanond, V. (2014). Promoting university students’ critical thinking skills through peer feedback activity in an online discussion forum. Alberta Journal of Educational Research, 59(2), 247–265. https://doi.org/10.11575/ajer.v59i2.55617

Issue

Section

ARTICLES