The Gender Paradox in School Mathematics

Authors

  • Malcolm Cunningham Institute of Cognitive Science Carleton University Ottawa, ON

DOI:

https://doi.org/10.11575/ajer.v62i4.56201

Keywords:

Keywords, gender, mathematics achievement, program access, logistic regression model, Mots clés, sexe, rendement en mathématiques, accès aux programmes, modèle de régression logistique

Abstract

Current quantitative gender and mathematics research exists as separate ability and postsecondary access studies, each drawing different conclusions. But if gender, achievement and enrollment (measurable proxies) are modeled together it will be possible to investigate possible associations. Using 106,473 standardized Grades 3, 6 and 9 Ontario student test responses from a single cohort, likelihood of enrolling in Grade 9 academic mathematics was modeled against elementary achievement and gender in a binary response model. Males achieved higher, (0.028≤d≤0.118), and occupied both achievement extremes in greater numbers, (1.04≤VR≤1.10), while females were 1.5 times more likely to enroll in academic courses. These paradoxical results are discussed in relation to the utility of achievement and enrollment as research metrics in gender and mathematics research.

La recherche quantitative actuelle sur la différence en mathématiques entre les filles et les garçons se déroule sur deux plans distincts, un portant sur les habiletés et l’autre sur l’accès aux études secondaires, et les deux arrivent à des conclusions différentes. En modélisant ensemble le sexe, le rendement et les inscriptions (passerelles mesurables), il est possible d’étudier des associations possibles. Puisant dans 106 473 réponses aux examens normalisés d’une seule cohorte d’élèves en 3e, 6e et 9e années en Ontario, nous avons modelé, dans un modèle de réponse binaire, la probabilité de s’inscrire à des cours de mathématiques théoriques en 9e année en relation avec le sexe et le rendement à l’école élémentaire. Le rendement des garçons était supérieur (0.028≤d≤0.118) et leurs réponses se situaient aux deux pôles de rendement plus souvent (1.04≤VR≤1.10), alors que les filles s’inscrivaient aux cours académiques 1,5 fois plus souvent que les garçons. Nous discutons de ces résultats paradoxaux par rapport à l’utilité du rendement et de l’inscription comme mesures dans la recherche portant sur la différence en mathématiques entre les filles et les garçons.

 

Author Biography

Malcolm Cunningham, Institute of Cognitive Science Carleton University Ottawa, ON

Malcolm Cunningham is an Adjunct Research Professor in the Institute of Cognitive Science at Carleton University. His interests include a better understanding about how to define and measure mathematics ability, the association between ability and learning and what be done to improve current practice.

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Published

2017-05-19

How to Cite

Cunningham, M. (2017). The Gender Paradox in School Mathematics. Alberta Journal of Educational Research, 62(4), 369–388. https://doi.org/10.11575/ajer.v62i4.56201

Issue

Section

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