Les défis liés à l’intégration des évaluations de l’apprentissage autorégulé dans les activités liées à la satisfaction des exigences du permis d’exercice dans l’enseignement des professions de la santé
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.75780Résumé
Comment pouvons-nous prétendre que nous créons des « apprenants à vie » si nous n’intégrons pas les évaluations de l’apprentissage autorégulées (AAR) dans l’éducation des professions de la santé (ÉPS)? C’est une bonne question, mais à laquelle nous ne devons pas essayer de répondre trop hâtivement. Certains peuvent considérer l’AAR comme une compétence si importante que le fait de ne pas l’évaluer nuit à toutes les personnes impliquées dans l’ÉPS, y compris les patients. Je dirais que l’évaluation de l’AAR est peut-être justifiée, mais que la façon dont elle est mesurée, ce que nous pourrions trouver et quelles pourraient être les implications de ces résultats, sont tout aussi essentielles à prendre en compte. Le fait est que les apprenants en ÉPS sont confrontés à de nombreuses pressions qui influencent non seulement la quantité mais aussi la qualité de leur autorégulation vers l’apprentissage, dont les mesures de SRL devraient tenir compte, pour être efficaces. En m’appuyant sur la littérature sur l’autorégulation et la théorie de l’autodétermination en particulier, mon objectif dans le présent commentaire est de discuter de certaines des nuances et des questions que nous devrions aborder, si nous devions nous diriger vers une approche unifiée de l’évaluation de l’AAR en ÉPS.
Statistiques
Références
Veenman MVJ. Learning to self-monitor and self-regulate. In: handbook of research on learning and instruction. ; 2015. https://doi.org/10.4324/9780203839089.ch10
Puustinen M, Pulkkinen L. Models of Self-regulated Learning: a review. Scand J Educ Res. 2001;45(3). https://doi.org/10.1080/00313830120074206
Panadero E. A review of self-regulated learning: six models and four directions for research. Front Psychol. 2017;8(APR). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422
Zimmerman BJ, Moylan AR. Self-Regulation: Where Metacognition and Motivation Intersect. Handb Metacognition Educ. Published online 2009.
Artino AR, Brydges R, Gruppen LD. Self-regulated learning in healthcare profession education: theoretical perspectives and research methods. In: Researching Medical Education. 2015. https://doi.org/10.1002/9781118838983.ch14
Veenman M. Training metacognitive skills in students with availability and production deficiencies. In: Applications of Self-Regulated Learning across Diverse Disciplines. 2013.
Donker AS, de Boer H, Kostons D, Dignath van Ewijk CC, van der Werf MPC. Effectiveness of learning strategy instruction on academic performance: a meta-analysis. Educ Res Rev. 2014;11. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.11.002
Manzone JC. Rethinking transfer: how supervision and support during self-regulated learning impacts medical trainees’ preparation for future learning in a simulation setting. ProQuest Diss Theses. Published online 2015.
Bransen D, Govaerts MJB, Panadero E, Sluijsmans DMA, Driessen EW. Putting self-regulated learning in context: Integrating self-, co-, and socially shared regulation of learning. Med Educ. 2022;56(1). https://doi.org/10.1111/medu.14566
Karlen Y, Hertel S, Hirt CN. Teachers’ professional competences in self-regulated learning: an approach to integrate teachers’ competences as self-regulated learners and as agents of self-regulated learning in a holistic manner. Front Educ. 2020;5. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00159
Dignath C, Veenman MVJ. The role of direct strategy instruction and indirect activation of self-regulated learning—evidence from classroom observation studies. Educ Psychol Rev. 2021;33(2). https://doi.org/10.1007/s10648-020-09534-0
Alt D, Naamati-Schneider L. Health management students’ self-regulation and digital concept mapping in online learning environments. BMC Med Educ. 2021;21(1). https://doi.org/10.1186/s12909-021-02542-w
Levin B. Approaches to equity in policy for lifelong learning. Educ Train Policy Div OECD. 2003;(August).
Dignath C, Büttner G. Components of fostering self-regulated learning among students. A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition Learn. 2008;3(3). https://doi.org/10.1007/s11409-008-9029-x
Manzone JC, Mylopoulos M, Ringsted C, Brydges R. How supervision and educational supports impact medical students’ preparation for future learning of endotracheal intubation skills: a non-inferiority experimental trial. BMC Med Educ. 2021;21(1). https://doi.org/10.1186/s12909-021-02514-0
Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory: basic psychological needs in motivation development and wellness. Guilford Publishing; 2017.
Sheldon KM, Osin EN, Gordeeva TO, Suchkov DD, Sychev OA. Evaluating the dimensionality of self-determination theory’s relative autonomy continuum. Personal Soc Psychol Bull. Published online 2017. https://doi.org/10.1177/0146167217711915
Babenko O, Oswald A. The roles of basic psychological needs, self-compassion, and self-efficacy in the development of mastery goals among medical students. Med Teach. Published online 2019. https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1442564
Ding M, Babenko O, Koppula S, Oswald A, White J. Physicians as Teachers and Lifelong Learners. J Contin Educ Health Prof. 2019;39(1). https://doi.org/10.1097/CEH.0000000000000228
Lim SL, Yeo KJ. A systematic review of the relationship between motivational constructs and self-regulated learning. Int J Eval Res Educ. 2021;10(1). https://doi.org/10.11591/IJERE.V10I1.21006
Neufeld A. Autonomy-Supportive Teaching in Medicine: From Motivational Theory to Educational Practice. MedEdPublish. 2021;10(1). https://doi.org/10.15694/mep.2021.000117.1
Kusurkar RA, Croiset G, Galindo-Garré F, Ten Cate O. Motivational profiles of medical students: Association with study effort, academic performance and exhaustion. BMC Med Educ. Published online 2013. https://doi.org/10.1186/1472-6920-13-87
Neufeld A, Malin G. Basic psychological needs, more than mindfulness and resilience, relate to medical student stress: a case for shifting the focus of wellness curricula. Med Teach. Published online 2020. https://doi.org/10.1080/0142159X.2020.1813876
Neufeld A, Malin G. Need fulfillment and resilience mediate the relationship between mindfulness and coping in medical students. Teach Learn Med. Published online 2021. https://doi.org/10.1080/10401334.2021.1960533
Kusurkar RA, van der Burgt SME, Isik U, et al. Burnout and engagement among PhD students in medicine: the BEeP study. Perspect Med Educ. 2021;10(2). https://doi.org/10.1007/s40037-020-00637-6v
Efklides A. Interactions of metacognition with motivation and affect in self-regulated learning: the MASRL model. Educ Psychol. 2011;46(1). https://doi.org/10.1080/00461520.2011.538645
van Alten DCD, Phielix C, Janssen J, Kester L. Effects of self-regulated learning prompts in a flipped history classroom. Comput Human Behav. 2020;108. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106318
Paris SG, Paris AH. Classroom applications of research on self-regulated learning. Educ Psychol. 2001;36(2). https://doi.org/10.1207/S15326985EP3602_4
Dent AL, Koenka AC. The relation between self-regulated learning and academic achievement across childhood and adolescence: a meta-analysis. Educ Psychol Rev. 2016;28(3). https://doi.org/10.1007/s10648-015-9320-8
Devolder A, van Braak J, Tondeur J. Supporting self-regulated learning in computer-based learning environments: systematic review of effects of scaffolding in the domain of science education. J Comput Assist Learn. 2012;28(6). https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00476.x
Wong J, Baars M, Davis D, Van Der Zee T, Houben GJ, Paas F. Supporting self-regulated learning in online learning environments and MOOCs: a systematic review. Int J Hum Comput Interact. 2019;35(4-5). https://doi.org/10.1080/10447318.2018.1543084
Panadero E, Klug J, Järvelä S. Third wave of measurement in the self-regulated learning field: when measurement and intervention come hand in hand. Scand J Educ Res. 2016;60(6). https://doi.org/10.1080/00313831.2015.1066436
Corno L. On teaching adaptively. Educ Psychol. 2008;43(3). https://doi.org/10.1080/00461520802178466
Michalsky T. What teachers know and do about assessing students’ self-regulated learning. Teach Coll Rec. 2017;119(13). https://doi.org/10.1177/016146811711901313
Cui Y, Wise AF, Allen KL. Developing reflection analytics for health professions education: A multi-dimensional framework to align critical concepts with data features. Comput Human Behav. Published online 2019. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.02.019
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Adam Neufeld 2022
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.