Integration of Point of Care Ultrasound into an existing undergraduate medicine anatomy course
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.80273Résumé
Implication Statement
Ultrasonography has become a valuable procedural guide and diagnostic tool across many medical specialties. A 2017 descriptive cross-sectional survey at Memorial University of Newfoundland found that there was support to integrate preclinical and clinical applications of point of care ultrasound (POCUS) into the undergraduate medical anatomy curriculum. Unlike previous studies that have focused on scanning a single body system, our group utilized a station-based model that allowed medical students to scan several different body systems throughout the year. Our experience in creating the syllabus, collecting feedback, and creating multiple choice assessment questions will be useful to other educators who may wish to integrate POCUS into their curriculum.
Références
1. Trembley L, Radomski M. Use of Ultrasound in Introducing Anatomical Pathology to Preclinical Medical Students, in Correlation with Physical Exam Curricula. MedEdPORTAL J Teach Learn Resour. 2020;16:10950. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.10950
2. Khoury M, Fotsing S, Jalali A, Chagnon N, Malherbe S, Youssef N. Preclerkship point-of-care ultrasound: image acquisition and clinical transferability. J Med Educ Curric Dev. 2020;7:2382120520943615. https://doi.org/10.1177/2382120520943615
3. So S, Patel RM, Orebaugh SL. Ultrasound imaging in medical student education: Impact on learning anatomy and physical diagnosis. Anat Sci Educ. 2017;10(2):176-189. https://doi.org/10.1002/ase.1630
4. Stone-McLean J, Metcalfe B, Sheppard G, et al. Developing an undergraduate ultrasound curriculum: a needs assessment. Cureus. 2017;9(9):e1720. https://doi.org/10.7759/cureus.1720
5. Knudsen L, Nawrotzki R, Schmiedl A, Mühlfeld C, Kruschinski C, Ochs M. Hands-on or no hands-on training in ultrasound imaging: A randomized trial to evaluate learning outcomes and speed of recall of topographic anatomy. Anat Sci Educ. 2018;11(6):575-591. https://doi.org/10.1002/ase.1792
6. Jamniczky HA, Cotton D, Paget M, et al. Cognitive load imposed by ultrasound-facilitated teaching does not adversely affect gross anatomy learning outcomes. Anat Sci Educ. 2017;10(2):144-151. https://doi.org/10.1002/ase.1642
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© G Sheppard, J Harris, C Hutchings, H Wadman-Scanlan, P Collins 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.