Systèmes adaptatifs complexes dans CanMEDS 2025
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.75538Statistiques
Références
Thoma B, Karwowska A, Samson L, et al. Emerging concepts in the CanMEDS physician competency framework. Can Med Ed J. 2023. https://doi.org/10.36834/cmej.75591
Bircher J, Hahn E. Applying a complex adaptive system’s understanding of health to primary care. F1000Research. 2016;5:1672-1686. https://doi.org/10.12688/f1000research.9042.2
Pipe P, Mertens F, Helewaut F, Krystallidou D. Healthcare teams as complex adaptive systems: understanding team behaviour through team members’ perception of interpersonal interaction. BMC Health Serv Res. 2018;18:570-583. https://doi.org/10.1186/s12913-018-3392-3
World Health Organization. The World Health Report 2000—Health Systems: Improving Performance. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2000. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42281
Zimmerman B, Lindberg C, Plesk P. Edgeware: insights from complexity science for health care leaders. Washington, D.C: VHA, Incorporated; 1998.
Glouberman S, Zimmerman B. Discussion Paper # 8 Complicated and Complex Systems. What would successful reform of Medicare Look Like. Commission on the Future of Healthcare in Canada 2002. Available from: https://publications.gc.ca/collections/Collection/CP32-79-8-2002E.pdf
Glouberman S, Mintzberg H. Managing the Care of Health and the Cure of Disease -Part II: Integration. Health Care Management Review 2001; 26; 1: 70-84.
Van Aerde J. The health system is on fire - and it was predictable. Can J Physician Leadership. 2020; 7(1): 43-51. https://doi.org/10.37964/cr24727
Bambra C, Riordan R, Ford J, Matthews F. The COVID-19 pandemic and health inequalities. J Epidemiol Community Health. 2020; 74(11):964-968. https://doi.org/10.1136/jech-2020-214401
Plsek P. Appendix B. Redesigning health care with insights from the science of complex adaptive systems. In: Crossing the quality chasm: a new health system for the 21st Century. Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America. Washington (DC): National Academies Press (US); 2001:309 -321. Available from: https://nap.nationalacademies.org/catalog/10027/crossing-the-quality-chasm-a-new-health-system-for-the
Frank JR, Snell L, Sherbino J, editors. CanMEDS 2015 Physician Competency Framework. Ottawa: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada; 2015 Available from: https://canmeds.royalcollege.ca/en/framework
Chan MK, Dickson G, Keegan D, Matlow A, Busari J, Van Aerde J. A tale of two frameworks: charting a path to lifelong learning for physician leaders through CanMEDS and LEADS. Leadership in Health Services. 2022; 35(1): 1751-1879. https://doi.org/10.1108/LHS-04-2021-0032
Uhl-Bien. Complexity and COVID-19: Leadership and Followership in a Complex World. J Management Studies. 2021; 58(5): 1400-1404. https://doi.org/10.1111/joms.12696
Uhl-Bien M, Arena M. Complexity leadership: enabling people and organizations for adaptability. J org dyn. 2017; 46(1), 9-20. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2016.12.001
Wenger-Trayner E, Wenger-Trayner B. Learning to make a difference: Value creation in social learning spaces. Cambridge university press; 2020. https://doi.org/10.1017/9781108677431
Wenger E. Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge university press; 1999. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés John Van Aerde, Marcio M Gomes , Meredith Giuliani , Brent Thoma, Susan Lieff 2022
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.